Většina nevěst se během příprav na svatbu zabývá představami dokonalé hostiny, dobrého jídla a sebe v krásných šatech. Když ale přijde na stanovení harmonogramu svatebního dne, už to většinou taková legrace není. Základem bezproblémového svatebního dne je totiž přesný plán. Každý musí vědět kdy se co děje, kdo má za to zodpovědnost a komu volat, kdyby něco neklapalo. Fotograf musí vědět, kdy se dostavit na obřad, restaurace musí vědět, kdy začíná svatební hostina a ženich nemůže být mezi dveřmi, když se nevěsta teprve obléká do svatebních šatů. Dnes vám tedy nabídnu základní rozvrh hodin, podle kterého se řídí většina typických českých svateb.

Před samotnou tvorbou harmonogramu si zjistěte co nejvíce informací.

Jaký je časový rozvrh typické české svatby?

Zásadním rozdílem oproti svatbám v amerických romantických komediích je společný příjezd ženicha a nevěsty na obřad. Samozřejmě jedou každý v jiném autě, ale už se viděli u nevěsty doma, kde ženich předal nevěstě a družičkám kytice, dostal voničku a občerstvení a na místo obřadu se tedy jede až těsně před ním. Vzorový harmonogram naší redakce najdete na konci článku. Opačným, pracovně si to nazvěme „americkým harmonogramem“ se budeme zabývat příště.

Kdo je a co dělá svatební koordinátorkaČtěte také: Kdo je a co dělá svatební koordinátorka


Oblékání nevěsty může probíhat přesně podle harmonogramu. Buď na místě svatby nebo u rodičů.

Dříve než si vytvoříte harmonogram svatebního dne, zjistěte si všechny informace

Ano ano, harmonogram je velmi důležitý, ale nejprve musíte znát všechna fakta. Musíte mít podepsané smlouvy s dodavateli (cukrář, květinář, restaurace, DJ a podobně) a domluvit se s nimi, jak dlouho dopředu potřebují na přípravu. Jistě byste nechtěla honit svoji vizážistku, aby vás nalíčila během 20 minut, když ona je zvyklá na hodinu. Stejně nemožně by působilo přestavování židlí na obřadu v momentě příchodu hostů a podobně. Základními informacemi pro váš harmonogram bude čas obřadu, začátek hostiny a čas, kdy muíte v noci restauraci vyklidit.

4 chyby při organizaci svatby, které dělají všechny nevěsty. Neděláte je také?Čtěte také: 4 chyby při organizaci svatby, které dělají všechny nevěsty. Neděláte je také?

My jsme vytvořili fialovo-bílý hamronogram ve formě vějířů pro každého hosta.

Harmonogram je vaše svatební Bible – pochlubte se s ním

Jakmile je harmonogram úspěšně vytvořen, neváhejte se s ním pochlubit. Základem by mělo být jeho vyvěšení na vaše svatební stránky, jeho předání důležitým účastníkům svatby (družičky, koordinátorka, světci, rodiče) a jeho distribuce všem dodavatelům. Těm není nutné dodávat celou verzi harmonogramu, stačí ta číst, která se jich týká. Na harmonogramech by neměly chybět telefoní čísla na jednotlivé dodavatele a označení osob odpovědných za dané činnosti. Dalším dobrým nápadem je vystavit ozdobnou verzi harmonogramu na obřadu i hostině, aby se hosté orientovali, co je čeká.

Svatbu je nutné pořádně naplánovat.

Organizaci svatby podle plánu nechte na koordinátorce

Přes úsilí, které jste věnovala vytvoření svatebního rozvrhu je vždy potřeba někdo, kdo celé akci povelí. Rozhodně není dobrý nápad abyste to byla vy nebo ženich, a taky asi nechcete aby vaši rodiče dostali během svatebního dne infarkt. Nejlepším řešením je pověřit jednoho ze svědků, nebo svatební koordinátorku, aby pohlídala plynulý chod svatebního dne. I ona se ale bude orientovat podle vámi vytvořeného plánu.

Tip redakce: Stáhněte si náš vzorový Rozvrh svatebního dne. Jeho dotvoření podle vašich představ je pouze na vás. K tomu můžete použít nevyplněnou verzi našeho svatebního harmongramu.

Svěřte harmonogram svatebního dne koordinátorce.