Když plánujete svatbu, je snadné nechat se unést všemi těmi dekoračními detaily, módou a zařizováním fotografa, takže občas zapomenete, že vlastně pořádáte svatbu i pro početnou skupinu hostů. Tito lidé si udělali v sobotu čas, vyfintili se, zařídili si hlídání a rádi by si tento den užili s vámi. Pojďme se ujistit, že se hosté budou bavit!

TOP 10 věcí, které chce na svatbě každý svatební host:

1. Pohodlné a cenově dostupné ubytování

Ne všichni hosté žijí poblíž a my proto musíme myslet i na to, že se jim nebude chtít cestovat autem ve dvě hodiny v noci. Jiní, i když nebydlí zrovna daleko, si zase budou chtít oddechnout a dopřát si nějaký ten alkohol a nechat starosti za hlavou. Proto zarezervujte pár cenově dostupných pokojů poblíž místa svatby a uvidíte, že vám hosté velmi poděkují.

Pohostěte hosty dobrým svatebním menu.

2. Dobré jídlo

Svatební oběd či večeře je středobodem celého dne. Může být jídlem, o kterém budou všichni básnit ještě měsíc po svatbě, nebo také může být jídlem, které budou hosté pomlouvat po zbytek večera. Naservírujte hostům kvalitní jídlo, ujistěte se, že jste jej předem ochutnali a zkuste vytvořit to nejlepší menu. Máte v rodině vegetariány? Myslete i na ně!

Tip redakce: Pokud máte delší obřad dopoledne, nezapomeňte naservírovat hostům nějaké kanapky, chlebíčky a uvítací drinky. Není nic horšího, než hladoví hosté!


Za alkohol na svatbě by hosté platit neměli.

3. Alkohol zdarma

Ano, je to tak, každý chce pít zadarmo! Ať už je to otevřený bar nebo pár lahví vína na stole, každý svatební host bude rád, když za něj nebude muset platit. Hýčkejte své hosty, poděkujte jim na to, že s vámi přišli oslavit tento den a pozvěte je na drink!

3 nejčastější stížnosti nespokojených svatebních hostů a jejich řešeníČtěte také: 3 nejčastější stížnosti nespokojených svatebních hostů a jejich řešení

Uspořádejte obřad a hostinu co nejblíže u sebe. Ideálně na jednom místě.

4. Krátká cesta z obřadu na hostinu

Pokud budete mít obřad na stejném místě jako hostinu, pak poskytnete hostům neskutečné pohodlí – krátkou cestu z jedné události na druhou. Pokud ale budete tyto události pořádat na odlišných místech, řekněme kostel a poté restaurace, ujistěte se, že svatební hosté nebudou muset chodit daleko a také by měli vědět, kam přesně mají mít namířeno. Zkuste vybrat místo hostiny poblíž místa obřadu.

Tip redakce: Vytvořte malou mapku s instrukcemi a přiložte ji ke svatebnímu oznámení. Vyhnete se tak případným dotazům.


Mezi hosty nepatří problémoví, agresivní nebo příliš pijící příbuzní.

5. Klidná atmosféra

U většiny rodin existuje nějaké to napětí – například hlučný příbuzný, který si nedokáže odepřít další alkohol nebo ex-manželka, která nemůže vystát svého ex-manžela. Pokud si myslíte, že by někdo takový mohl narušit klidnou atmosféru svatebního dne, raději ho nezvěte. Jestliže se váš otec znovu oženil, nenechte sedět jeho novou ženu s vaší matkou. U plánování zasedacího pořádku myslete i na tyto detaily.

Děti na svatbě: Jak zařídit, aby se bavili i ti nejmenší svatební hosté?Čtěte také: Děti na svatbě: Jak zařídit, aby se bavili i ti nejmenší svatební hosté?

Zkraťte svatební obřad na únosnou délku.

6. Krátký obřad

Samozřejmě, všichni svatební hosté přijeli oslavit váš vstup do manželství, sdílet s vámi ten okamžik, kdy se stanete manželkou a manželem, ale nechtějí, aby obřad trval celou věčnost! Z našeho pohledu je 30 – 40 minut optimální délka obřadu.

Církevní, evangelický a civilní obřad: Pro a protiČtěte také: Církevní, evangelický a civilní obřad: Pro a proti


Posaďte hosty, kteří si budou rozumět k jednomu stolu.

7. Zajímavá konverzace

Svatby jsou skvělým místem, kde potkáte nové lidi a uvidíte přátele, které jste už roky neviděli. Když budete vytvářet zasedací pořádek, zkuste se zamyslet i nad tím, jaké typy lidí k sobě posadíte. Chcete přece, aby se hosté cítili pohodlně (například když budou znát někoho u stolu, budou si s ním moci popovídat).

Vytvořte harmonogram svatebního dne, ať se hosté orientují, co bude následovat.

8. Vědět, co bude následovat

Není nic horšího, než když se na svatbě cítíte ztracení a nevíte, co bude následovat. Vyvinuli jste pořádné úsilí uspořádat tento den, ujistěte se, že všichni budou vědět, co se zrovna bude dít a nenechají si tak ujít nějakou akci. Na svatbě by tedy měl být minimálně harmonogram svatebního dne, aby hosté věděli, co se chystá.

Tip redakce: Najměte si svatební koordinátorku. Je to profík, který vás a vaše hosty provede celým dnem a na nic nezapomene. Pokud nebudete chtít zrovna koordinátorku, zkuste zaúkolovat jednu z vašich aktivních kamarádek, která by se tohoto úkolu mohla zhostit a nebude jí to vadit.


S každým hostem se chvilku pobavte.

9. Trocha času s nevěstou a ženichem

Váš svatební den je pěkně hektický! Je toho tolik a všichni by chtěli kousek vás. Koneckonců, vaši hosté přijeli na svatbu převážně, aby viděli VÁS! Čím více hostů budete mít, tím obtížněji bude se každému z nich věnovat. Zkuste se každému z hostů alespoň chvíli věnovat a prohodit s ním pár slov. Určitě bude vděčný.

5 konverzačních tabu pro svatební denČtěte také: 5 konverzačních tabu pro svatební den

Svatební zábava by měla být alespoň minimálně naplánovaná, aby se hosté nenudili.

10. Zabavit se

Svatba je jednou z akcí, kde si lidé mají užít spoustu zábavy a legrace. Živá hudba během podávání nápojů, cikánka s dítětem před zahájením oběda, sundávání podvazku, skvělý DJ, který udrží každého na tanečním parketu celou noc. Hosté milují zábavu! Zapojte do svatebního dne něco zajímavého a zábavného, hlavně ať se nikdo nenudí! Když se vám to povede, budou si o tomto dni povídat ještě roky!

10 způsobů jak roztočit svatební party a dostat hosty na parketČtěte také: 10 způsobů jak roztočit svatební party a dostat hosty na parket